Et godt læringsmiljø
Et godt læringsmiljø
Vi vil i de kommende år udvikle vores læringsmiljø ved at skabe tydelige fælles rammer for dannelse og læring på skole- og klasseniveau og ved at arbejde målrettet med elevernes studiekompetencer og læringsforståelse.
Gennem pædagogiske seminarer, samarbejde i teams og i dialog med elevrådet vil vi udvikle fælles forståelser af og tydelige rammer for, hvad et godt læringsmiljø er, og hvordan man kan fremme det. Vi vil sikre, at det enkelte team og den enkelte lærer har gode, konkrete værktøjer til at arbejde med læringsmiljøet og kulturen i klassen. Vi vil være i dialog med eleverne om undervisningen og stimulere deres refleksioner over, hvordan de lærer bedst. Vi vil gøre det tydeligt for eleverne, hvad det indebærer at være en ansvarlig og selvstændig elev i gymnasiet.
Vi vil drøfte, hvordan vi kan skabe modvægt til den præstationsorientering, der kendetegner ungdomsgenerationen. Vi vil sætte gang i konkrete initiativer, der kan fremme en sund læringskultur blandt vores elever. Vi vil arbejde med elevernes forståelse af, at gode præstationer ikke kan sættes på formel, og at det er en del af dannelsesprocessen at træde ud i det ukendte og usikre. Vi vil italesætte over for eleverne, at læring kræver vedholdenhed. Vi vil synliggøre over for eleverne, at de i en stor del af uddannelsen befinder sig i træningsrum, hvor det ikke handler om at præstere, men om at flytte sig.
Vi vil styrke elevernes evne til at strukturere deres skriveproces og give dem flere redskaber til at udvikle deres skriftlige kompetencer, herunder bevidstgøre dem om, hvordan de undgår plagiat. Vi vil tydeliggøre progressionen i deres skriftlige arbejde fra de fællesfaglige forløb i 1.g og frem til SRP’en.
Vi vil arbejde for at udvikle elevernes studiekompetencer og styrke deres evne til fordybelse. Vi vil have fokus på digital dannelse og på at vores elever bliver kyndige og kritiske it-brugere. Vi vil sikre, at vores faglige støttetilbud, herunder studiecaféen, er bedst muligt organiseret og imødekommer elevernes behov.