Undervisningsmiljø
Elevtrivsel og undervisningsmiljø
I december 2021 gennemførte vi på Støvring Gymnasium (i lighed med alle andre gymnasier i Danmark) en undersøgelse af elevtrivslen. Dette skete gennem en anonym spørgeskemaundersøgelse med spørgsmål udarbejdet af Undervisningsministeriet. Disse spørgsmål er i rapporten samlet i 5 overordnede kategorier: Faglig trivsel, Social trivsel, Læringsmiljø, Pres og bekymringer og Mobning. Resultaterne fra undersøgelsen er efterfølgende blevet præsenteret for og diskuteret med elevrådets formandskab.
Hovedresultaterne af undersøgelse kan ses ved at klikke på linket nedenfor.
Det generelle billede er, at eleverne på Støvring Gymnasium vurderer deres trivsel højt og ligger også i år over gennemsnittet af alle landets gymnasier i alle 5 kategorier.
Sammenlignet med egne tal fra sidste år ligger vi på samme niveau med undtagelse af kategorien ”Pres og bekymringer”, hvor vi er faldet 0,2 point. Hvad det skyldes, er svært at sige. Måske at det er år 2 under Corona spiller ind. Bemærkelsesværdigt er i øvrigt, at pigerne er langt mere bekymrede end drengene. Vi vil tage dette med i det videre arbejde med elevtrivslen.
Klik herI forlængelse heraf gennemførte vi i foråret 2022 en undersøgelse af det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø (elevtrivselsundersøgelsen ovenfor beskæftiger sig primært med det psykiske undervisningsmiljø). Dette gjorde vi for at kunne leve op til den lovpligtige Undervisningsmiljø-undersøgelse, som skal gennemføres senest hver 3.år.
Det skete ved en anonym spørgeskemaundersøgelse i Lectio.
Generelt er eleverne også godt til tilfredse med det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø. De giver ”Det samlede undervisningsmiljø” en gennemsnitskarakter på 9,7 med den nuværende karakterskala. Sammenskrivning af svarene og kommentarer dertil kan ses ved at klikke på nedenstående link.
Klik her